Defining Relative Clauses: Beispiele und Übungen
In diesem Abschnitt geht es um defining relative clauses und die Benutzung von "who", "where" und "that".
Vertiefung
Englische Version:
Examples and definition
As the name defining relative clause suggests: It gives a definition and tells the addressee which particular person or thing you are talking about. Study these examples:
People who want to build muscle have 4 or 5 smaller meals throughout the day.
I want to work with people who want to have a good time.
In the first example, you do not simply mean people in general or any people whatsoever. Rather, out of everybody (i.e. people) you select a particular group and say which group you mean by giving this information as a defining relative clause: "who want to build muscle". In the second example, the speaker does not simply want to work together with anybody, but only with those "who want to have a good time".
Look at the same sentences - this time without the relative clause:
- People have 4 or 5 smaller meals throughout the day.
- I want to work with people.
As I am sure you will have noticed, these sentences do not express the same thought as the ones above (they are nowhere near it, actually) and thus do not make much sense.
Do NOT, under any circumstances whatsoever, use commas for defining relative clauses!
Who, which, or that?
For defining relative clauses, you can use the pronoun who for people and which for things. Alternatively, you can use that for both, people or things. For animals, you normally use which instead of who, unless the animal has a name or is part of a family etc., in which case you use who.
The Zero Pronoun
Often, the relative pronoun is left out, in speaking and writing alike. In this case, the (nonexistent) pronoun is called zero pronoun. Be careful, though, you cannot always leave it out. Compare these examples (the relative clauses are put in italics):
- The girl that Romeo loves is a Capulet. (= The girl who Romeo loves is a Capulet.)
- The boy that loves Juliet is a Montague. ( = The boy who loves Juliet is a Montague.)
Now leave out the pronoun:
- The girl Romeo loves is a Capulet.
- The boy loves Juliet is a Montague.
The first sentence works fine even without the relative pronoun. The second one, however, does not. This is because in the first sentence, the relative pronoun is the object of the relative clause, while the relative pronoun is the subject in the second one. Let's have a closer look at the relative clauses:
Object | Subject | Verb | Object | |
example 1: | who | Romeo | loves | |
example 2: | who | loves | Juliet |
In the first example, the subject of the main clause (The girl) and the subject of the relative clause (Romeo) differ. If this is the case, you can leave out the relative pronoun.
In the second example, the subject is the same for main clause and relative clause. Here, you cannot leave out the relative pronoun.
Note that leaving out the relative pronoun actually sounds smoother, as it makes the sentence shorter: "Brevity is the soul of wit." (Hamlet)
Beispiele und Erklärung
Wie der Name defining relative clause es erahnen lässt, wird durch ihn etwas definiert, d.h. eine Untergruppe durch ein bestimmtes Merkmal aus einer Gesamtgruppe abgegrenzt:
Beispiel
People who want to build muscle have 4 or 5 smaller meals throughout the day.
I want to work with people who want to have a good time.
Im ersten Satz sind es nicht irgendwelche Leute, die vier bis fünf kleinere Mahlzeiten am Tag zu sich nehmen, sondern nur diejenigen, die Muskulatur aufbauen wollen: "who want to build muscle". Im zweiten Beispiel möchte jemand nicht mit irgendwelchen Leuten zusammenarbeiten, sondern nur mit denjenigen, die auf eine gute Atmosphäre und Spass bei der Arbeit Wert legen.
Schau dir zum Vergleich die gleichen Sätze ohne defining relative clause an:
Beispiel
People who want to build muscle have 4 or 5 smaller meals throughout the day.
I want to work with people who want to have a good time.
Ohne die Einschränkung ergeben die Sätze nur noch wenig Sinn.
Merke
Ein defining relative clause DARF NICHT durch Kommata abgegrenzt werden!
Who, which oder that?
Das pronoun who verwendest du bei Personen und which bei Gegenständen. Alternativ kannst du in beiden Fällen auch that verwenden. Für Tiere wird in der Regel auch which verwendet, außer wenn es z.B. um den Familienhund geht, zu dem man eine besondere Nähe ausdrücken will.
The Zero Pronoun
Häufig wird das pronoun beim Schreiben und Sprechen aber auch weggelassen. Es wird in solchen Fällen mitgedacht und deshalb zero pronoun genannt. Du kannst das pronoun aber nicht in jedem Fall auslassen, wie die Beispiele unten zeigen:
Beispiel
1. The girl who Romeo loves is a Capulet. The girl Romeo loves is a Capulet.
2. The boy who loves Juliet is a Montague. *The boy loves Juliet is a Montague.
Im ersten Fall funktioniert der Satz auch ohne who, im zweiten Fall ist der Satz jedoch "defekt". Aber woran liegt das?
Im ersten Satz bezieht sich who auf das Subjekt des Hauptsatzes und ist selbst das Objekt des Relativsatzes, dessen Subjekt "Romeo" ist.
Im zweiten Satz bezieht sich who ebenfalls auf das Subjekt des Haupsatzes. Es ist aber selbst auch ein Subjekt, nämlich das des Relativsatzes.
Merke
Wenn das relative pronoun selbst ein Subjekt ist, muss es stehen bleiben.
Objekt | Subjekt | Verb | Objekt | |
Beispiel 1: | who | Romeo | loves | |
Beispiel 2: | who | loves | Juliet |
Im ersten Beispiel sind das Subjekt des Hauptsatzes (The girl) und das Subjekt des Relativsatzes (Romeo) verschieden. Das pronoun als Objekt (der Liebe Romeos), kann weggelassen werden.
Im zweiten Beispiel ist das Subjekt in Haupt- und Relativsatz gleich. Das pronoun kann nicht weggelassen werden.
Wenn du das pronoun an der richtigen Stelle weglässt, klingt der Satz gleich viel besser und wird kürzer: "Brevity is the soul of wit."
Weitere interessante Inhalte zum Thema
-
Beispiele von Funktionsuntersuchungen von e-Funktionen
Vielleicht ist für Sie auch das Thema Beispiele von Funktionsuntersuchungen von e-Funktionen (Funktionsuntersuchung von e-Funktionen und Scharen) aus unserem Online-Kurs Grundlagen der Analysis (Analysis 1) interessant.